Kofola v roku 2016: stabilný rast v Československu, rozšírenie v jadranskom regióne a ozdravné kroky v Poľsku

20.03.2017 | Stabilný rast v Česku a na Slovensku, zásadné rozšírenie podnikania v jadranskom regióne, veľa nových značiek v portfóliu skupiny, rýchly rast siete UGO Salatérií a Freshbarov a ozdravné kroky na poľskom trhu. To je pracovná vizitka skupiny Kofola za minulý rok. Ukazovateľ EBITDA zostal na úrovni minulého roka 1,1 mld. Kč. Tržby v roku 2016 boli v porovnaní s rokom 2015 nižšie o 2,7%, čo bolo zapríčinené prebiehajúcou zmenou obchodného modelu v Poľsku.

Pre skupinu Kofola to bol veľmi rušný rok. Od predminulého decembrového upísania akcií na pražskej burze stihla firma zásadne rozšíriť svoje podnikanie v jadranskom regióne. V Chorvátsku kúpila výrobcu prírodnej minerálnej vody Studenac, od spoločnosti Badel 1862 d. d. zasa získala prírastok v podobe troch tradičných chorvátskych značiek Voćko, Nara a Inka.

V Poľsku vedenie skupiny naplánovalo a krok po kroku realizuje plán, ktorý by mal zvýšiť tržby vlastných značiek a podnikanie na tamojšom trhu priviesť k rastu. Okrem marketingových investícií do jednotlivých značiek firma zefektívnila svoju výrobu a uzavrela jeden z troch výrobných závodov. V minulom roku sa podarilo zjednodušiť štruktúru celej skupiny, kedy súčasťou týchto zmien bolo aj stiahnutie minimálneho objemu akcií z varšavskej burzy.

"Keď sa pozriem späť, nemôžem uveriť, že sme toho za minulý rok toľko stihli," hovorí Daniel Buryš, finančný riaditeľ skupiny. K uplynulému roku z pohľadu čísiel dodáva: "Výsledok je v súlade s naším očakávaním. Predchádzajúca sezóna bola vďaka počasiu extrémne vydarená a nadviazať na ňu rovnakým tempom bol tvrdý oriešok. Popritom sme sa museli postaviť čelom k situácii v Poľsku, čo prinieslo dodatočné komerčné náklady, najmä v oblasti marketingu." A aké ciele si firma stanovila pre tento rok? "Integrácia spoločnosti Studenac pod skupinové krídla, ďalšie rozširovanie siete UGO, rast v československom gastro segmente a dosiahnutie bodu zlomu v Poľsku. A ako je u nás obvyklé, verím, že sa nám podarí podpísať aj nejakú zaujímavú akvizíciu."

Skupine Kofola sa v Česku, na Slovensku aj v jadranskom regióne v medziročnom porovnaní s rokom 2015 darilo, tržby v skupine pri vylúčení Poľska rástli o 7,8% a ukazovateľ EBITDA o 6,6%. Najväčším ťahúňom sa tradične stala značka Kofola, zabodovali ale aj značky Rauch, Vinea a Radenska.

Ťah na bránku preukázala jedna z najmladších značiek v portfóliu Kofoly, značka UGO. Tá dokázala prostredníctvom 73 UGO Freshbarov a Salatérií navýšiť medziročné tržby o 53%, konkrétne o viac ako 100 mil Kč. V roku 2017 bude UGO naďalej rozvíjať koncept UGO Salatérií a pripraví ho do formy franšíz. Chce tiež investovať do otvárania nových UGO Freshbarov a rozšíriť distribučné miesta pre UGO paskalizovanú šťavu vo fľaštičkách, aby sa v roku 2017 čerstvá šťava priblížila k čo najviac spotrebiteľom.

V tisících EUR

2016*

2015*

Zmena 2016/2015

Zmena 2016/2015

Tržby

258,904

266,002

-7,098

-2,7%

Prevádzkový zisk (EBIT)

20,026

21,804

-1,778

-8,2%

EBITDA

39,373

40,788

-1,415

-3,5%

 

* upravené o jednorázové položky

** upravené o jednorázové položky prepočítané kurzom dvanásťmesačného obdobia končiaceho 31. 12. 2016