1887
Syrupus Colae pre pána cisára
Za prapradeda Kofoly môžeme považovať opavského lekárnika Gustava Hella, ktorý už na konci 19. storočia založil firmu G. Hell a Comp. Rodina Hellovcov vyrábala okrem farmaceutických výrobkov a cukroviniek aj Syrupus Colae compositus Hell obsahujúce tekutý extrakt semien koly (kolovník).
1952
Opava sa pripravuje na Kofolu
Po zložitom povojnovovom období a niekoľkých vlnách znárodňovania je založený národný podnik Galena Opava so zameraním na výrobu liečiv, tinktúr a pestovanie rastlinných kultúr.
1957
Bola vydaná štátna úloha
Z najvyšších štátnych miest vzišlo zadanie vytvoriť rýdzo česko-slovenský nápoj, ktorý bude schopný konkurovať západným kolám. Táto úloha smerovala do Spojených farmaceutických závodov (SPOFA Praha), kam bola Galena neskôr začlenená. A práve tam sa začala rodiť Kofola.
1959
Beh na dlhú trať
Dva roky. Tak dlho trvalo tímu doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc., než prišiel na tú správnu formulu pre sirup KOFO. Nakoniec dal dohromady štrnásť bylinných a ovocných látok doplnených o kofeín, ktoré sa používajú dodnes.
1960
Kofola je na svete
Kofola odštartovala svoju cestu našimi dejinami, a hneď ako pristála na pultoch obchodov, zachutila každému – veď jej spotreba rástla počas 60. rokov tak, že v Česko-Slovensku došli byliny na výrobu a museli sa začať dovážať zo zahraničia.
1968
Logo v tvare kávového zrnka
Kofola začala dobývať domácnosti, ale aj verejný priestor. K ochutnaniu Kofoly lákali prvé slogany, pútače aj pojazdná reklama. Všetko s novým logom v tvare kávového zrna, ktoré sa používalo celých 30 rokov.
1970
Hviezda výstav aj Čechoslovákov
So slovom Kofola ste sa mohli stretnúť v textoch piesní aj na konferenciách odborníkov. Jej popularita bola na vzostupe a podniku sa darilo natoľko, že ročná produkcia nápoja dosiahla 180 miliónov litrov. Jednoducho, keď ste išli ako malí s dedom do krčmy na pivo, siahli ste po Kofole. Aj preto, aby ste aj vy mali penu.
1977
Všade štrngá Kofola
Rovnako ako nájdete v každej dedine výčap, národný výbor alebo poštu, v každom konzume nájdete Kofolu. Vratné fľaše bežne cinkajú nielen v sieťovkách, ale aj v podnikových jedálňach. Osviežujúca Kofola sa stáva našou každodennou súčasťou.
1989
Kofola na bode mrazu
Zamatová revolúcia znamenala pre Kofolu útlm predaja. S opäť nadobudnutou slobodou totiž rástol aj dopyt po skôr takmer nedostupných zahraničných kolách. Polozabudnutá Kofola niekoľkokrát menila majiteľa a postupne sa pripravovala na svoj veľký návrat.
1993
Rodiaca sa nádej
Novú nádej dal Kofole grécky rodák Kostas Samaras. Ten kúpil malú sódovkáreň štátneho podniku Nealko Olomouc v Krnove a zahájil výrobu sýtených nápojov. To všetko bolo predohrou k tomu, aby znovu vdýchol život Kofole.
1996 - 1999
Strategický rozvoj
V tomto období došlo k založeniu dcérskej dopravnej spoločnosti, dnes známej ako SANTA TRANS, a aj k obohateniu portfólia naprieč Česko-Slovenskom. So značkou Jupí sme vstúpili do sirupovej kategórie a zakúpili sme aj registrovanú ochrannú známku Top Topic, vďaka čomu sme českým a slovenským spotrebiteľom navrátili tradičný nápoj z hroznovej šťavy. A mysleli sme aj na deti, pre ktoré sme začali vyrábať Jupíka.
A aby toho nebolo málo, vstúpili sme na slovenský trh a v Rajeckej Lesnej zahájili výstavbu výrobného podniku.
2000
Stáčame Kofolu
Prvýkrát sme spojili svoj výrobný program s nápojom Kofola, keď sme s opavskou farmaceutickou spoločnosťou Ivax, vtedajším vlastníkom značky, uzavreli licenčnú zmluvu na jeho stáčanie.
2001
Keď ju miluješ…
Česko aj Slovensko prvýkrát zaplavila vlna kofoláckej lásky. Slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť...“ si získal srdcia nielen zamilovaných. A svoje silné posolstvo odovzdáva dodnes!
2002
Zlomový okamih
Za 215 miliónov korún sa nám podarilo zakúpiť registrovanú obchodnú známku na originálnu receptúru Kofoly. Od tej chvíle je Kofola v rukách Samarasovcov.
2003
Nová vianočná tradícia
Kofolácke prasiatko so svojimi zubami zahnutými hore sa pustilo do boja o divácku priazeň. Kultová reklama bežala v tomto roku úplne prvýkrát a okamžite sa stala hitom. A že sa do prasiatka hneď všetci zamilovali, potvrdzuje aj to, že sa náš spot stal jedným zo symbolov prichádzajúcich Vianoc.
2004 - 2005
Konkurencii sa nedarilo
Po 40 rokoch existencie Kofoly přišla jej prvá inovácia Kofola Citrus. Tiež sa v našom portfóliu objavuje aj pramenita voda Rajec, tiež sme obnovili tradičný nápoj Chito Tonic, popoulárny v dobách horkých spoločenských zmien.
2006 - 2008
Konkurencii sa nedarilo
Aj keď sa snažili, ako mohli, zahraničné koly to u nás nemali jednoduché. Kofola si skrátka užívala viac slávy ako ostatné svetové značky. Na trh sme uviedli rad 100 % prírodných džúsov a ovocných nápojov Jupí a predstavili prírodnú pramenitú vodu s rastlinnými výťažkami z medovky a materinej dúšky - Rajec Bylinka. Kúpili sme aj ochrannú známku Vinea a začali vyrábať Kofolu bez cukru.
2009
Kofola tečie plným prúdom
Kofola dosiahla najvyšší predaj v histórii, a to aj v porovnaní so slávnymi 70. rokmi. To umožnilo spoločnosti rásť. V Rajeckej Lesnej sme investovali 250 miliónov korún na rozšírenie výroby na Slovensku.
2010
Päťdesiatka na krku
Okrúhliny sme oslávili, ako sa patrí. Spomenuli sme na začiatky Kofoly a dumali nad tým, ako presne mohol vyzerať moment, kedy Kofola prvýkrát uzrela svetlo sveta. Narodeninový spot na túto tému nám ukázal, že hlavnú úlohu v tom zohrala láska, ktorá však nie je žiadna veda.
2011
Kofola v plechu
Obohatili sme portfólio o nápoje Semtex a Erektus a Kofolu sme začali stáčať do plechoviek. Investovali sme 150 miliónov korún do technológie hotfill na výrobu ovocných nápojov bez konzervantov a rok sme zakončili víťazne - Jannis Samaras, generálny riaditeľ Kofoly, vyhral titul Podnikateľ roka.
2012
Kofola Česko-Slovensko
Zbúrali sme hranice a premenovali spoločnosť na Kofolu Česko-Slovensko, a. s. Mysleli sme na tých úplne najmenších a začali pre nich vyrábať dojčenskú vodu Rajec. Tí trochu väčší (a ich rodičia) zas uvítali produkty sladené stéviou. Po získaní majority v sieti freshbarov UGO sme zakúpili technológiu na úpravu potravín vysokým tlakom – paskalizácia.
2013
100 % UGO
Začiatkom roka sme na trh uviedli 100 % čerstvé ovocné a zeleninové šťavy UGO ošetrené paskalizáciou. Stali sme sa výhradným distribútorom prémiových francúzskych minerálnych vôd Evian a Badoit. Jupík získal ocenenie za obal vo svetovej súťaži Red Dot Award a Pentawards.
2014
V ústrety zdravým trendom
Akvizíciou spoločnosti Mangaloo sa naša UGO stalo najväčším prevádzkovateľom siete freshbarov. Do svojej distribúcie sme pribrali tradičnú minerálnu vodu Vincentka a náš Rajec bol v tomto roku vyhodnotený časopisom Forbes ako 8. najlepšia značka Slovenska. Ocenenie Manažér roka získal obchodný riaditeľ Marián Šefčovič.
2015
Fofola
Kampaň so šušlajúcim psíkom na marhuľovú príchuť Kofoly 0,5 l ovládla médiá a dosiahla skvelé výsledky ocenených mimo iného prestížnou cenou efektivity komunikácie. Za kampaň nás neminula Zlatá Effie v Čechách aj na Slovensku. Bola natoľko populárna, že k nášmu prekvapeniu začali šušlavý fofolí jazyk používať ľudia aj v bežnom živote.
Spoločnosť Kofola začala byť obchodovanou na Pražskej burze a zamestnanci sa stali akcionármi skupiny. Spoločne sme tiež uvítali slovinského výrobcu minerálnych vôd Radenska, a spustili exkluzívnu distribúciu produktov spoločnosti Rauch v Českej republike a na Slovensku. Kofola a Jupí získali titul Najdôverihodnejších značiek vo svojej kategórii na českom trhu a Daniel Buryš, CFO skupiny Kofola, sa stal finančným riaditeľom roka.
2016
Mierime na juh
Vstúpili sme na chorvátsky trh, kde sme pod krídlami spoločnosti Radenska prebrali distribúciu PepsiCo a od spoločnosti Badel kúpili tri nové tradičné značky - Vocko, Nara a Inka. S koncom roka sme sa rozrástli o chorvátsku spoločnosť Studenac. Reklama na „Fofolu“ so psom Štefanom sa stala kampaňou roka 2016 a získala zlato v súťaži Euro Effie Awards. Firma Kofola získala prvýkrát 3. miesto v rebríčku Czech TOP 100.
2017
Zdravšie a čerstvejšie
Rozšírili sme portfólio produktov zdravej výživy na poľskom trhu a do skupiny privítali značku kvalitných prírodných sirupov a štiav Premium Rosa. Sieť freshbarov a salaterií UGO kúpila od firmy Titbit výrobňu čerstvých šalátov. Na jeseň prebehol relaunch značky Royal Crown Cola - pravej južanskej koly v originálnom dizajne, sladenej len trstinovým cukrom.
2018
Zmeny v managemente
Jannis Samaras opustil post generálneho riaditeľa Kofoly Česko-Slovensko, aby sa mohol naplno sústrediť na budúcnosť a smerovanie celej skupiny. Novým generálnym riaditeľom pre československý trh sa stal Daniel Buryš. Akvizíciami roka boli: LEROS, výrobca bylinných čajov a zmesí z liečivých rastlín, a Kláštorná, kráľovná minerálnych vôd.
2019
Budujeme voňavý pilier skupiny
Pod hlavičkou LEROS otvárame v Rajeckej Lesnej výkupňu bylín. Kupujeme spoločnosť Espresso, výrobca prémiové kávy Café Reserva a distribútora srílanských čajov DILMAH. Pokračujeme v rozvoji česko-slovenských značiek so silným príbehom. Na slovenskom trhu znovu uvádzame minerálnu vodu Kláštorná Kalcia.
2020
Rozširujeme portfólio
Kofola vstupuje do segmentu remeselných ciderov a limonád nákupom českého výrobcu F.H.Prager. Získava aj 100 % podiel v spoločnostiach Karlovarská Korunní a Ondrášovka, čím tak rozširuje tak svoje portfólio o tradičné české značky minerálnych vôd.
2021
Príbeh Targy Florio
Napriek tomu, že kríza spojená s pandémiou vrcholí, nebojíme sa prichádzať s ďalšími inováciami nášho portfólia. Preto začíname písať príbeh vlastné prémiové značky limonád Targa Florio. Tá je zo sicílskych citrusov a oslavuje legendy rovnomenných automobilových závodov.
2022
V ústrety lepším zajtrajškom
Vytvárame novú misiu a víziu Kofoly. Prichádzame s inováciou v oblasti udržateľných obalov - vďaka projektu Cirkulka uvádzame do obchodov naše tradičné značky (Kofolu, Vineu a Rajec) vo vratných fľašiach. Rozvíjame tzv. inkubátor, kde majú (nielen) startupy možnosť uviesť svoje nápady do života. A založili sme neziskovú organizáciu Kvapka Rajeckej Doliny, ktorá sa zameriava na vodozádržné opatrenia v Rajeckej doline.
2023
Vstupujeme do pivovarníctva
Kupujeme väčšinový podiel v spoločnosti Pivovary CZ Group, ktorá vyvíja tradičné značky piva Holba, Zubr a Litovel. Po bylinkách sa zameriavame aj na príbeh ďalších ingrediencií. Kupujeme jablkové sady na Úsovsku a získavame podiel v kávovej plantáži v Kolumbii. Predstavujeme Prager's Kombuchu od F.H. Prager a prinášame aj dva druhy tonikov od spoločnosti Targa Florio. Kampaňou Láskyplný piatoček začíname novú éru komunikácie značky Kofola a inšpirujeme páry, aby trávili viac času spolu.